DAF ms La Coruña draait vlekkeloos op HVO100

De gemariniseerde DAF Paccar Euro 6 dieselmotor in het Canal Du Nord-schip La Coruña draaide 1500 uur probleemloos op de biobrandstof HVO100 in het kader van een door De Vlaamse Waterweg gesubsidieerde test. Vanwege het prijsverschil vaart schipper Thierry Vleminckx intussen weer op normale gasolie. Die omschakeling verliep ook zonder problemen.  

Tijdens de ‘Connecting Europe Days’ in Brussel werd het met een DAF Paccar Euro 6-motor uitgeruste ms La Coruña bezocht door 150 Europese beleidsmakers. De motor draaide toen al geruime tijd op HVO100. Stenn Hertgers van Vink Diesel (links) geeft tekst en uitleg. De emissies van fijnstof en NOx liggen bij deze Euro 6-motor 99% lager dan bij een CCR2-motor. Op HVO varend daalt de CO2-uitstoot met 90%. Dan voldoet de motor al aan de klimaatdoelen van 2050. Foto De Vlaamse Waterweg.

Thierry en Simone Vleminckx plaatsten in november 2019, met steun van De Vlaamse Waterweg een DAF Paccar MX13 in de La Coruña (55,70 x 5,70 meter, 642 ton). Later werd op proef op HVO100 en een aantal HVO/gasolie-mixen gevaren (zoals HVO20 en HVO50). Meetbureaus plaatsten apparatuur om verbruik, emissies (voor de katalysator) en vermogen van de motor te meten tijdens het varen op HVO.

Minder trillingen, meer vermogen

‘We maakten eerst een trip naar Zelzate varend op normale gasolie, waarbij van alles werd gemeten zoals de emissies, temperaturen, trillingen en vermogen’, zegt Vleminckx. ‘In Zelzate schakelden we over op HVO en draaide de motor 20 minuten stationair om alle gasolie uit de leidingen te krijgen en de HVO erin. Vervolgens zijn we naar Gent gevaren, waarbij we de motor stapsgewijs steeds honderd toeren sneller lieten draaien. Op HVO varend maten de technici na 10 minuten al een vermindering van de emissies en een daling van de motortrillingen met 35%.

Bij het basistoerental van 1350 (maximum is 1675) werd in vergelijking met gasolie 25 kilowatt meer vermogen gemeten bij een 30 tot 40 graden lagere uitlaattemperatuur door de zuiverder verbranding van HVO. In Gent is alles nog eens gecheckt, maar de metingen klopten.’

Vleminckx is enthousiast over HVO. ‘De motor draaide rustiger en er waren geen problemen met de filters. Voordeel is ook dat het geurloos is. Je kunt het vulpistool langs je neus laten lopen zonder iets te ruiken. En het ruikt ook niet naar frikandel of frieten. We hebben tijdens de testperiode ook een paar keer op een mix van 20% en van 50% HVO gedraaid. Dat gaat ook, zeker voor die korte periodes, maar gasolie en HVO vecht toch een beetje met elkaar. Het is wat mij betreft of 100% het een of 100% het ander.’

Prijsverschil

Vanwege het forse prijsverschil vaart de La Coruña nu weer op gasolie. ‘Bij ons in België kost een kuub gasolie op dit moment rond 750 euro tegen 1250 voor HVO100’, zegt Vleminckx. ‘Europa zal wat moeten doen om HVO aantrekkelijker te maken, want het mes moet wel aan twee kanten snijden, anders stopt het.’
Belangrijk voordeel van HVO boven andere alternatieve brandstoffen, zoals methanol is, dat er niets aan de motor hoeft te worden aangepast. ‘Je kunt ook probleemloos terug naar gasolie of GTL.’

FAME geeft probleem

Een testvaart met FAME leverde wel problemen op. ‘Het vetgehalte in deze brandstof zorgde ervoor dat de filters verstopten door stolling’, zegt Vleminckx. ‘Wanneer je een motor op FAME wil laten draaien moet je de bunkers en leidingen continu op minimaal 60 graden houden, vanaf de aanvoer tot de injectoren, ook wanneer je ’s avonds of in het weekend stilligt. Anders koekt alles aan en kom je niet meer weg.’

Met HVO heb je dat niet. Onze tanks liggen aan de scheepswand en dat gaf geen problemen, ook niet door vocht.’

DAF-specialist

Stenn Hertgers van DAF-specialist Vink Diesel beaamt dat. ‘FAME-brandstoffen zijn veel zuurder dan HVO en tevens hygroscopisch. Ze trekken water aan. Technisch is het mogelijk om FAME als brandstof te gebruiken, maar dan dient men wel de service-interval van de filters en injectoren hierop aan te passen. De motoren mogen van DAF op een mix van 70% gasolie met maximaal 30% FAME draaien (B30 EN16709/ EN16734). Maar we adviseren dit niet.

‘HVO is een zeer zuivere niet hygroscopische brandstof die in elke mengverhouding met gasolie kan worden gebruikt, wanneer je het goed wilt doen adviseer ik dan ook meteen voor HVO100 te gaan. Het overschakelen van HVO100 van en naar EN590 behoeft ook geen aanvullende werkzaamheden zoals het reinigen van de tanks.
‘Wanneer je van brandstof wisselt identificeert het managementsysteem van de DAF Paccar-motor sensormatig de verschillen en past de ECU van de motor hierop automatisch aan.’

MAN-motoren

Voor hermotoriseringen met zwaardere motoren gebruikt Vink Diesel de Stage V MAN D2862LE44A voortstuwingsmotor van 1000 pk bij 1800 toeren. Deze motor is onder andere geplaatst in de Addio van VOF Den Herder, de Noordendiep van Scheepvaartbedrijf Egas, de Pauline van de familie Feenstra en de Salire van de familie Van Wijngaarden. In de vermogensrange van 1000 pk noemt Hertgers het de best beschikbare Stage V-motor. ‘Hij is zuinig, stil en heeft een zeer compacte af-fabriek nabehandeling.’


Dit artikel is geschreven door Hans Heynen en verscheen op 24 september 2024 op Schuttevaer.nl.

Kom naar het Scheepsmotoren Event 2024!

Ontdek alles over de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden van biobrandstoffen voor de binnenvaart. Het Scheepsmotoren Event biedt een unieke kans om diepgaande kennis op te doen en te netwerken met experts en marktleiders in de maritieme sector.

morenews

Reinplus Fiwado levert HVO op al zijn bunkerstations

HVO is vanaf heden beschikbaar op alle bunkerlocaties van Reinplus Fiwado. Een belangrijke afnemer van deze biobrandstof wordt de binnenvaartrederij UniBarge. Daarvoor hebben beide partijen een overeenkomst getekend. ‘Het is een unieke situatie’, vertelt Robert de Jong Manager Sales & Operations bij Reinplus Fiwado, ‘HVO is voor handen op ons complete Nederlandse netwerk aan bunkerlocaties.’… Lees verder ›

‘Binnenvaart moet snel voldoen aan strengere emissieregels’

Het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) houdt zich volop bezig met de uitdagingen die FAME en Stage V in de binnenvaart met zich meebrengen. Directeur Khalid Tachi benadrukt dat er met FAME anders moet worden omgegaan dan met conventionele brandstoffen en dat de sector vaart moet maken met voldoen aan de steeds strengere regels. Het… Lees verder ›

‘Binnenvaart nu al verduurzamen kan alleen met biobrandstoffen’

Er komen op langere termijn steeds meer mogelijkheden om de binnenvaart duurzaam te maken. Maar de komende jaren bieden alleen biobrandstoffen uitkomst, stelt branchemanager Michel Voorwinde van Bovag Energiesystemen en Revisie. ‘Ik maak me wel zorgen om de flegmatieke houding van veel binnenvaartondernemers.’ Binnen Bovag Energiesystemen en Revisie houden de aangesloten bedrijven zich bezig met… Lees verder ›